Sådan formidler du din forskning til det almenmedicinske miljø
Effektiv forskningsformidling kræver forståelse for budskaber, målgrupper, formater og kanaler. I dette redskab kommer vi omkring strategiske overvejelser om disse emner, som du og din forskergruppe kan overveje. Derudover foreslår vi kanaler, som du kan benytte dig af og henviser til eksterne ressourcer om forskningsformidling.
At arbejde strategisk med vidensformidling kan være tidskrævende og komplekst.[1] En af de største barrierer for effektiv vidensformidling er manglende planlægning og formidlingsstrategier [2]. NÃ¥r du vil udbrede din forskningsviden, sÃ¥ er det første skridt at overveje følgende:Â
Â
Hvilke mÃ¥lgrupper kan være relevante?Â
Hvilke budskaber har du?Â
Hvad er din hensigt med at udbrede viden?Â
Hvilke relevante kanaler og formater kan du benytte dig af?Â
Â
Redskabet her tager afsæt i nationale og internationale erfaringer, som kan være nyttige for dig, når du skal formidle viden fra din forskning. Se desuden VIDs redskab om planlægning af vidensformidling (link).
Overvej relevante målgrupper for dit budskab
Overvej relevante målgrupper for dit budskab |
Beslut hensigten med din formidling |
Formulér dit budskab |
Beslægtede ressourcer
Hvem kan gøre mig klogere? | Hvordan kan de det? | Hvor skal jeg lede? |