
National forsøgsordning med glukosesensorer til mennesker med type-2 diabetes: Afprøvning af sensorer i almen praksis.
Krav for at kunne deltage + honorar
Praksis fra følgende regioner kan deltage:
Region Midtjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark
Øvrige geografiske betingelser for deltagelse:
Hvordan honoreres deltagelsen?
Jeres klinik får ca. 3.200 kr. pr. inkluderet deltager, som dækker tid til rekruttering af deltagere, patientkontakt samt dataindsamling og -videregivelse. Derudover udbetales der honorar for deltagelse i oplæringsmøde og afslutningsmøde.
Tilmeldingsfrist:
1. marts 2026
Kort om forskningsprojektet
Projektets formål:
Formålet med projektet er at afdække værdien af at anvende blodsukkersensorer som hjemmemålingsudstyr i almen praksis, med fokus på at forbedre blodsukkerreguleringen, styrke patienternes egenomsorg, samt øge tryghed og tilfredshed med behandlingen. Derudover undersøges, om brugen af hjemmemålingsudstyr kan reducere behovet for fysiske kontakter mellem patienter og sundhedspersonale.
Projektet er anmeldt som forskningsprojekt hos VMK og er designet som et pragmatisk RCT-studie med venteliste.
Emneord:
Diabetes type-2, Continuous Glucose Monitoring
Hvad er fordelene ved projektet for patienten?
Brugen af sensoren kan muligvis hjælpe patienten med at styre sit blodsukker bedre. Sensoren måler blodsukkeret hele tiden og kan gøre det lettere at følge med. Patienten slipper for at stikke sig i fingeren for at måle blodsukker, og brugen af sensor kan give patienten mere tryghed i sin sygdomshåndtering.
Data fra sensoren kan muligvis hjælpe med en hurtigere tilpasning af insulinbehandling.
Hvad er fordelene ved projektet for klinikken?
- Gratis glukosesensorer i op til 12 måneder til inkluderede patienter.
- Mulighed for at være blandt de første til at anvende glukosesensorer i behandlingen af type 2-diabetes.
- Økonomisk kompensation for til rekruttering og dataindsamling.
Hvad er klinikkens opgaver i projektet helt konkret?
Klinikkens opgaver i projektet er at:
Deltage med 1 læge og 1 sygeplejerske i et oplæringsmøde, hvor projektets rammer, brug af sensorer og implementering i klinikken introduceres.
Varetage identifikation, invitation og inklusion af deltagere. Alle potentielle deltagere inviteres, forventeligt ca. 10 deltagere pr lægekapacitet.
Afholde opstartskonsultation, samt opfølgende konsultationer ca. hver 6. mdr.
Afholde påsætningskonsultation for deltagere på venteliste.
Indsamle og videregive data tre gange i projektperioden.
Deltage i afsluttende møde.
- Varetage inklusionskonsultation: Udfyldelse af samtykkeerklæring, HbA1c måles (hvis >6 mdr. siden sidst), og behandlingsmål aftales og registreres, randomiseringsstatus oplyses til deltageren
Deltagere i intervention: Påsætning af sensor.
Deltagere på Venteliste: Tid aftales til påsætningskonsultation om 6 mdr.
Påsætningskonsultation
Deltagerne på venteliste får påsat sensor.
Sensordata anvendes aktivt i behandlingen, mens deltageren benytter sensor.
Kontakt og det praktiske
Hvordan skal klinikken tilmelde sig projektet?
Tilmelding foregår via projekthjemmesiden: https://steno-aarhus.github.io/cgm-ap/#tilmelding
Navn (kontaktperson 1):
Tina Quist
E-mail (kontaktperson 1):
Telefon (kontaktperson 1):
24346347
Navn (kontaktperson 2):
Annelli Sandbæk
E-mail (kontaktperson 2):
Telefon (kontaktperson 2):