top of page
< Back

Sådan formidler du din forskning til det almenmedicinske miljø

Effektiv forskningsformidling kræver viden om blandt andet formater, kanaler og strategisk kommunikation. Her har vi samlet nogle af de redskaber, som kan hjælpe dig videre, hvis du gerne vil formidle dine forskningsresultater til det almenmedicinske miljø.

Vidensformidling


Kan vi formulere en tekst omkring vidensformidling



Tænk formidling bredt:


  • Beslut formålet med din formidling (evt. hop ned til del2)


    Identificer, hvad du ønsker at opnå med din forskningsformidling. Vil du informere, uddanne, overbevise eller skabe opmærksomhed om et bestemt emne eller problem? 


  • Formulér dit budskab (hop ned til del 3?)


    Kondensér din forskning til et klart og forståeligt budskab. Hvad er de vigtigste resultater eller pointer, du vil formidle? Husk at tilpasse budskabet til dine forskellige målgrupper. 


  • Overvej relevante målgrupper for dit budskab (hop ned til del 4)


    Identificer de forskellige grupper af mennesker, som din forskning vil være relevant for. Dette kan omfatte kolleger inden for det almenmedicinske miljø, andre fagfolk, beslutningstagere, patienter eller offentligheden generelt. 


  • Identificere mulige samarbejdspartnere (hop ned til del 5)


  • Overvej de rette kanaler til at nå dine målgrupper


    Vurder, hvilke kommunikationskanaler der er mest effektive for at nå hver af dine målgrupper. Dette kan omfatte akademiske tidsskrifter, konferencer, sociale medier, nyhedsmedier, blogs eller direkte kontakt gennem netværk. 


  • Overvej hvilke formater, der bedst kan skabe en effekt hos din målgruppe


    Tilpas dine budskaber til de forskellige kanaler ved at vælge passende formater. Dette kan omfatte videnskabelige artikler, foredrag, infografikker, videoer, podcasts, pressemeddelelser eller interaktive workshops. 



Husk, at disse trin ikke er lineære, og det er vigtigt at være dynamisk og iterative i din tilgang til forskningsformidling. Tilpas din strategi baseret på feedback, evaluering af resultater og ændringer i dine målgrupper og kommunikationsbehov. 


 Vidensformidling tager tid og kræver dedikeret ressourcer (læs mere her)







bottom of page