Projektstyring og samarbejde om kvalitets- og efteruddannelsesprojekter i det almenmedicinske miljø
Her finder du et planlægningsværktøj for dig, der skal planlægge og drive kvalitets- og efteruddannelsesprojekter i det almenmedicinske miljø, fx hvis du skal lave et auditprojekt, samarbejdsprojekter eller udvikling og udbredelse af materiale.
Formålet er at dele VIDs erfaringer med kvalitets- og efteruddannelsesprojekter på tværs af det almenmedicinske miljø. Folderen er baseret på litteratur om projektstyring og samarbejde samt udvalgte erfaringer med at drive VIDs initiativer om kvalitet og efteruddannelse i det almenmedicinske miljø, fx Undervisningspakken om attestsamarbejde, Implementering af forløbsbeskrivelser, Få mere ud af efteruddannelse og Bestil en forsker.
Planlægning
Fokuser aktivt på brugen af ny viden i praksis i projektstyring af efteruddannelsesaktiviteter, for, at deltagerne får nye idéer til tiltag i klinikken. |
Nye efteruddannelses- og kvalitetstilbud kan tage tid at implementere. Derfor er det vigtigt at prioritere tiden til en fokuseret indsats og være tålmodig. |
Dialog og forventningsafstemning i projektgruppen
Grundige drøftelser og forventningsafstemning af formål og indhold i projektgruppen giver ejerskab og skaber mening for alle involverede samt sikrer, at alle arbejder henimod samme mål. |
Mål, indhold og rammer skal beskrives, så det er let for alle i projektgruppen at afkode, hvad samarbejdet handler om. |
Samarbejde
Involvering og deltagelse af samarbejdspartnere på tværs af sektorer er afgørende for kvalitetsudvikling, der involverer flere aktører. |
Lydhørhed og nysgerrighed overfor alle aktører i et samarbejde øger forståelse for deres vilkår. [12] |
Netværk skaber bevidsthed om øvrige aktørers opgaver, forudsætninger og mål, hvilket kan fremme samarbejde. [14, 15] |
Referencer
Wahlgren B. Transfer in adult and further education - twelve factors to ensure you apply what you learn. . 2013.
Blume, B. D., Ford, J. K., Baldwin, T. T., & Huang, J. L. (2010). Transfer of Training: A Meta-Analytic Review. Journal of Management, 36(4), 1065-1105. https://doi.org/10.1177/0149206309352880
Burke, L., & Hutchins, H. (2007). Training Transfer: An Integrative Literature Review. Human Resource Development Review, 6, 263-296. https://doi.org/10.1177/1534484307303035
Ibsen et al. “We don’t need no education” – a qualitative study of barriers to continuous medical education among Danish general practitioners BMC Medical Education (2023) 23:450 https://doi.org/10.1186/s12909-023-04432-9
Ibsen et al. Barriers for continuous medical education: cross-sectional questionnaire study among danish general practitioners, BJGP Open, 2024, https://doi.org/10.3399/BJGPO.2023.0228
Hayat, Matthew J.. Understanding Statistical Significance. Nursing Research 59(3):p 219-223, May 2010. | DOI: 10.1097/NNR.0b013e3181dbb2cc
Sharma H. Statistical significance or clinical significance? A researcher's dilemma for appropriate interpretation of research results. Saudi J Anaesth. 2021 Oct-Dec;15(4):431-434. doi: 10.4103/sja.sja_158_21. Epub 2021 Sep 2. PMID: 34658732; PMCID: PMC8477766.
Weller J, Boyd M, Cumin D. Teams, tribes and patient safety: overcoming barriers to effective teamwork in healthcare Postgrad Med J 2014;90:149–154.
Weick KE. Making sense of the organization.: (The impermanent organization). Vol 2. Wiley-Blackwell; 2009.
Weick K. Making sense of the organization. Wileyblackwell; 2001.
Eið RC, Strøyer de Voss S, Wilson P, Overbeck G. Collaboration between general practitioners and health visitors about children of concern in Denmark: a qualitative study. J Interprof Care. 2024 May 30:1-9. doi: 10.1080/13561820.2024.2357118. Epub ahead of print. PMID: 38813754.
Paulis SJC, Everink IHJ, Halfens RJG, Lohrmann C, Schols JMGA. Perceived quality of collaboration in dehydration care among Dutch nursing home professionals: A cross-sectional study. J Adv Nurs. 2022 Aug;78(8):2357-2366. doi: 10.1111/jan.15149. Epub 2022 Jan 3. PMID: 34981564; PMCID: PMC9545722.
Brygger Venø L, Pedersen LB, Søndergaard J, Ertmann RK, Jarbøl DE. Challenges in the cross-sectoral collaboration on vulnerable pregnant women: a qualitative study among Danish general practitioners. BMC Prim Care. 2022 Jul 26;23(1):187. doi: 10.1186/s12875-022-01773-0. PMID: 35883047; PMCID: PMC9327288.
Jabbar S, Noor HS, Butt GA, Zahra SM, Irum A, Manzoor S, Mukhtar T, Aslam MR. A Cross-Sectional Study on Attitude and Barriers to Interprofessional Collaboration in Hospitals Among Health Care Professionals. Inquiry. 2023 Jan-Dec;60:469580231171014. doi: 10.1177/00469580231171014. PMID: 37162170; PMCID: PMC10184235.
Trusch B, Heintze C, Petelos E, Dini L. Collaboration amongst general practitioners and gynaecologists working in primary health care in Germany: a cross-sectional study. Prim Health Care Res Dev. 2021 Sep 15;22:e42. doi: 10.1017/S1463423621000165. PMID: 34521498; PMCID: PMC8444271.
Basia Belza, Mary Altpeter, Matthew Lee Smith, Marcia G. Ory, The Healthy Aging Research Network: Modeling Collaboration for Community Impact, American Journal of Preventive Medicine, Volume 52, Issue 3, Supplement 3, 2017, Pages S228-S232, ISSN 0749-3797, https://doi.org/10.1016/j.amepre.2016.09.035.
Petrescu-Prahova M, Belza B, Leith K, Allen P, Coe NB, Anderson LA. Using Social Network Analysis to Assess Mentorship and Collaboration in a Public Health Network. Prev Chronic Dis. 2015 Aug 20;12:E130. doi: 10.5888/pcd12.150103. PMID: 26292061; PMCID: PMC4565512.