top of page

Sådan planlægger og projektstyrer du din vidensformidling som forsker.

Vidensformidling kan være udfordrende og kræve tålmodighed og tid – tid som forskere ofte ikke har, medmindre de planlægger efter det.

Med dette værktøj kan du arbejde konkret med projektstyring og planlægning af vidensformidling af dit eget projekt med udgangspunkt i det almenmedicinske miljø. Værktøjet fører dig igennem en række relevante emner, som du kan overveje, hvis du vil arbejde med at udbrede viden fra din forskning.

Nederst på siden finder du links til andre værktøjer til planlægning af vidensformidling, samt en referenceliste.

 

Impact


Indledningsvist skal projektets impact være tydeligt. Impact relaterer sig her til projektets tilsigtede betydning eller hvilken forandring projektet kan medføre.


Det kan du blive skarp på ved at arbejde med følgende spørgsmål:


  • Hvilket vidensbehov ønsker du at afdække?

  • Hvorfor er det vigtigt?

  • Hvad skal forskningsspørgsmålet være, for at det er meningsfuldt for modtageren?

  • Hvad kan din modtager få ud af resultaterne fra projektet?

  • Hvad er dit hovedbudskab?

Læs mere om impact


Målgruppe


Målgruppen kan have stor betydning for, hvordan du griber vidensformiding an. Har du overvejet følgende:


  • Hvem er målgruppen for din forskning?

  • Har du flere målgrupper?

  • Hvem er din forskning relevant for? Hvorfor og i hvilke situationer?

Læs mere om målgrupper


Metoder til udbredelse af viden


Du kan benytte dig af forskellige metoder til udbredelse af forskningsviden, og i det almenmedicinske miljø har du mange muligheder.


Overvej derfor:


  • Hvilke aktiviteter kan du benytte dig af, for at få din viden formidlet?

  • Hvilken kanaler i det almenmedicinske miljø, kan du benytte dig af?

  • Hvilken kanaler og aktiviteter passer bedst til din målgruppe?

Læs mere om metoder til udbredelse af viden


Ressourcer i det almenmedicinske miljø


Samarbejde og støtte fra forskellige aktører kan være afgørende i din vidensformiding.


Har du overvejet:


  • Hvem kan du med fordel samarbejde med for at få din viden formidlet?

    • Både indenfor og udenfor det almenmedicinske miljø

    • Hvem kunne også have interesse i at udbrede viden fra dit projekt?

  • Hvem har du brug for særlig opbakning fra:

    • Din leder?

    • Bestemte aktører i det almenmedicinske miljø?

    • Praktiserende læger?

    • Andre?

  • Hvad har du brug for fra dine samarbejdspartnere?

    • Har I lavet en forventningsafstemning på forhånd?

Læs mere om ressourcer


Kompetencer


Vidensformidling kan kræve andre kompetencer, end dem du bruger til at gennemføre et forskningsprojekt. Er du skarp på disse spørgsmål i forhold nødvendige kompetencer?


  • Hvilke kompetencer har du brug for?

  • Findes kompetencerne i din projektgruppe?

  • Eller skal de hentes ind/købes udefra?

Læs mere om kompetencer


Økonomi


Der kan være udgifter forbundet med vidensformidling. Har du overvejet følgende:


  • Hvad koster de aktiviteter du planlægger?

  • Har du eksempelvis udgifter til:

    • Møder

    • Honorar til samarbejdspartnere eller frontpersoner

    • Materialer

    • Rejseudgifter

  • Kan du søge om midler til dette i dine indledende fondsansøgninger?


 

Tidsplan


Tid kan være en drillepind. Har du lagt en plan for følgende:


  • Hvor lang tid dine planlagte aktiviteter tager?

  • Er du gået igang i god tid med at planlægge?

  • Har du nogen at sparre med omkring tidsplanen?

  • Kan dine samarbejdspartnere imødekomme din tidsplan?

  • Kan du sætte tid af løbende til formiding af resulater undervejs i projektet?

  • Er det nødvendigt at lægge en tids-buffer ind?

Læs mere om tid


 

Hvem kan gøre mig klogere?


Hvordan kan de det?

Hvor skal jeg lede?

Research Impact Canada

Via en tjekliste målrettet planlægning af udbredelse af viden (vidensmobilisering)

Australian Prevention Partnership Centre

Her kan du blive klogere på vidensmobilisering, og gratis hente en checkliste og redskaber til at arbejde med konteksten i dit projekt og udbredelse af viden.

Australian Prevention Partnership Centre

Via en online platform, hvor du kan høste Centerets erfaringer med eksempelvis: at lave podcasts, lave kommunikationsplan, afholde et event og meget mere.

National Institute for Health and Care Research (NIHR)

Via et online ressourcekatalog udarbejdet af NIHR samt link til andre organisationer.

Fast Track Impact

Et implementeringsunivers der kan gøre dig klogere vha kurser, podcasts, vejledninger og meget mere.


 


Referencer



1. Holmes B, Scarrow G, Schellenberg M: Translating evidence into practice: the role of health research funders. Implementation science : IS 2012, 7:39. Link

2. Novo Nordisk foundation: Annual Impact Report 2023. Copenhagen; 2023. Link

3. Skivington K, Matthews L, Simpson SA, Craig P, Baird J, Blazeby JM, Boyd KA, Craig N, French DP, McIntosh E et al: A new framework for developing and evaluating complex interventions: update of Medical Research Council guidance. Bmj 2021, 374:n2061. Link

4. VID: Evalueringsrapport - Ny ydelse 2150. 2024. Link

5. Davies HTO, Powell AE, Nutley SM: Health Services and Delivery Research. In: Mobilising knowledge to improve UK health care: learning from other countries and other sectors – a multimethod mapping study. edn. Southampton (UK); 2015. Link

6. Haynes A, Rychetnik L, Finegood D, Irving M, Freebairn L, Hawe P: Applying systems thinking to knowledge mobilisation in public health. Health Res Policy Syst 2020, 18(1):134. Link

7. VID: Evalueringsrapport - Udbredelse af viden om senfølger. 2024. Link

8. Holmes BJ, Best A, Davies H, Hunter D, Kelly MP, Marshall M, Rycroft-Malone J: Mobilising knowledge in complex health systems: a call to action. Evidence and Policy 2017, 13(3):539-560. Link

9. Irving MJ, Pescud M, Howse E, Haynes A, Rychetnik L: Developing a systems thinking guide for enhancing knowledge mobilisation in prevention research. Public Health Res Pract 2023, 33(2). Link

10. VID: Evalueringsrapport - Bestil en forsker. 2024. Link

11. Gensby U LH, Dyreborg J, Bengtsen E, Malmros PÅ: Mobilisering af forskningsbaseret viden om arbejdsmiljø: Bedre sammenhæng mellem forskning og praksis. Samfundslitteratur. Roskilde: Roskilde Universitetes Forlag; 2016. Link

12. Mallidou AA, Frisch N, Doyle-Waters MM, MacLeod MLP, Ward J, Atherton P: Patient-Oriented Research Competencies in Health (PORCH) for patients, healthcare providers, decision-makers and researchers: protocol of a scoping review. Syst Rev 2018, 7(1):101. Link

13. Yeung E, Scodras S, Salbach NM, Kothari A, Graham ID: Identifying competencies for integrated knowledge translation: a Delphi study. BMC Health Serv Res 2021, 21(1):1181. Link

14. AbiGhannam N, Dudo A: Understanding high-achieving publicly engaged scientists' commitment to engage: push, pull, and drag forces. JCOM 21 2022, 03(A05). Link

15. Mitton C, Adair CE, McKenzie E, Patten SB, Waye Perry B: Knowledge transfer and exchange: review and synthesis of the literature. The Milbank quarterly 2007, 85(4):729-768. Link

16. Oliver K, Innvar S, Lorenc T, Woodman J, Thomas J: A systematic review of barriers to and facilitators of the use of evidence by policymakers. BMC Health Serv Res 2014, 14:2. Link

17. Li Y, Zhang L: What keeps them involved? An exploratory study of scientists’ participation mechanisms in science communication in China. Cultures of Science 2023, 6(4):368-388. Link

18. Knowlege and research mobilisation [https://www.youtube.com/watch?v=2l1R0sdSark]

19. Van Eerd D: Knowledge transfer and exchange in health and safety: a rapid review. Policy and Practice in Health and Safety 2019, 17(1):54-77. Link

bottom of page